Biznesplan nie jest tak trudny do napisania, jeśli się dobrze przeczyta wszystkie wytyczne, a także skorzysta z gotowych wzorów, które można znaleźć w Internecie. Ważne jest jednak, aby mieć własny zamysł biznesowy, własną koncepcję i co już wcześniej pisałam, własną wizję, misję oraz swoje własne cele do zrealizowania.
No dobrze, to oficjalny biznesplan, mamy już za sobą, tam nie wpisuje się, ani wizji, ani misji, własnych celów też nie. Jednak ważne, aby dla siebie je zapisać. I tu powstaje kolejna myśl, koncepcja biznesowa. Załóżmy że masz już zarys własnego biznesu, ale chcesz przecież zbudować system, aby wszystko dobrze i na czas działało, jak należy. No właśnie, to drugi plan biznesu, który napisać powinieneś wyłącznie dla siebie i na zawsze.
Wszystko należy zapisywać, nawet mapę myśli oraz poszczególne koncepcje, należy rysować tabelki, a nawet procedury. Nie zniechęcaj się już na wstępie, pamiętaj że „sukces rodzi się w bólach”. Jednego dnia poczujesz przebłyski geniuszu, a innego nie. To właśnie dlatego, robienie sobie własnych notatek jest tak ważne.
Możesz bazgrać na kartkach papieru długopisem, ale ważne myśli i koncepcje, zapisuj sobie w pliku tekstowym, aby były czytelne. Tworzysz swój własny kierunkowskaz, który ma ci posłużyć przez wiele lat. Ja, najpierw piszę na kartce, ale już za chwile zapisuję w edytorze tekstu, bo pamięć jest ulotna, a same hasła też nie wiele wnoszą. Zwłaszcza, jeśli zapomnisz o czym akurat pisząc początek myślałeś.
Proces twórczy w biznesie, ma ogromne znaczenie. Czujesz, że coś nie działa należycie, albo wydaje ci się, że brniesz w nieznane, to myśl o twojej koncepcji i o celu jaki zamierzasz osiągnąć, w każdej wolnej chwili. Aby udoskonalić już raz zapisany system, kreśl, poprawiaj nie bój się tego.
Pamiętaj, w biznesie liczy się tylko to, co działa i przynosi wymierne korzyści. Jeśli plan nie przynosi rezultatów, to coś jest nie tak, albo zły plan, albo zły cel, albo złe wdrożenie, czyli wadliwy system. Zawsze znajdzie się, coś co można poprawić, ale znawcy tematu, mówią także, że jeśli tylko szlifujesz koncepcję i marzysz o biznesie, zamiast zacząć go kreować, to nie rozwijasz się.
Lepiej jest popełniając błędy dążyć do celu, niż porzucić wszelkie próby działania.
Anita Zielke